Pälsmode – djurplågeri eller skönhet?

Pälsar är ett av höstsäsongens hetaste plagg. De är samtidigt de mest omtalade. Vissa kan kalla det inhumant att bära ett dött djur. Men hur snällt är det att för skönhetens skull bära fuskpälsar som påminner om djurplågeriet?

Samtidigt som de stora klädföretagen har fått ett samvete och börjat måna allt mer om djuren de tidigare flådde på päls, massproduceras fuskpälsar världen över. Och det är inte modehusen jag förundras över utan er hycklare bland konsumenter som köper dessa.

Om ni förfäras över äkta pälsar, varför kör ni då på fuskpäls? Det är alltså inte okej att ha på sig en äkta päls, men en fuskpäls för att följa trenderna fungerar alldeles utmärkt? Det är alltså hemskt att ha på sig äkta vara men kanon att bära något som illustrerar djurplågeriet?

Jag upplever det som att ni hånar de döda djuren som ni säger att ni tycker så synd om när ni bär era fuskpälsar. Och det som stör mig ännu mer är att ni har mage att predika om djurens rättigheter för dem som bär äkta vara.

Innan ni förvandlas till moraltanter och bestämmer er för att peka med skampinnen på dem som bär äkta päls, vill jag att ni först tänker igenom era argument ordentligt. Kasta inte sten i glashus, för allvarligt talat, framstår ni som djurvänner eller hycklare när ni bär fuskpäls? Vad tror ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0